Zaloguj
Zarejestruj się
KrosnoCity.pl
 
 
 

Pomnik zabrudzony czerwoną farbą

Pomnik zabrudzony czerwoną farbą Fot. KrosnoCity.pl

Zakończono remont pomnika “Wdzięczności Armii Czerwonej”. Jeszcze przed odbiorem ubrudzono go farbą. Sprawa została zgłoszona na policję jako akt wandalizmu.

REKLAMA


Remont pomnika czerwonoarmistów od początku wzbudzał kontrowersje i oburzenie części mieszkańców. Wiele osób krytykowało fakt prowadzenia remontu bez żadnych konsultacji i ze środków na ochronę Miejsc Pamięci Narodowej. Dodatkowo oburzenie powodował remont obiektu chwalącego “oręż rosyjski” w czasie, gdy za naszą wschodnią granicą trwa rosyjska agresja.

Urząd Miasta Krosna od początku wyjaśniał, że jest zobowiązany do dbania o pomnik i przylegający do niego cmentarz wojenny na mocy ustawy o grobach i cmentarzach wojennych oraz dwustronnej umowy międzynarodowej zawartej z władzami Federacji Rosyjskiej.

Pomnik nie wyglądał na zagrożony, a remontu nie poprzedziła żadna ekspertyza co do jego stanu. Dla wielu mieszkańców i części radnych tak szybko podjęty remont jest zupełnie niezrozumiały.

Dla porównania: zabytkowy relikt muru przy ul. Podwale przez 3 lata niszczał i groził zawaleniem zanim go uratowano (zobacz także: Relikt muru zagrożony). Zabytkowe grobowce zasłużonych krośnian na Starym Cmentarzu również czekają na ratunek, a remontowane są nie tylko z budżetu miasta, ale i z dobrowolnych datków.

Remont zakończono przed 17 września. Do tej pory obiektu nie odebrano i nie usunięto taśm oraz tabliczki informacyjnej. Od naszych czytelników wiemy, że wieczorem, 17 września (data agresji ZSRR na Polskę) na ul. Kapucyńskiej, w pobliżu pomnika przez co najmniej kilka godzin czuwał patrol policji. Według nieoficjalnie uzyskanych informacji funkcjonariusze mieli pilnować właśnie pomnika.

We wtorek (23.09) pomnik został ubrudzony farbą. Nie wykonano na nim żadnych napisów czy symboli. Tablice sławiące “oręż rosyjski” i Armię Czerwoną zostały pobrudzone. Wykonawca remontu dodatkowo oczyści je jeszcze przed odbiorem wyremontowanego obiektu.

Sprawa została zgłoszona na policję jako akt wandalizmu, o czym dowiedzieliśmy się od Joanny Sowy, rzeczniczki prezydenta. To miejsce jest monitorowane, zatem jest też materiał dowodowy.

Piotr Dymiński

  • autor: pd

53 komentarzy

  • 17.IX

    No dokładnie Staszek, mam taka samą opinię.

    Zgłoś nadużycie 17.IX sobota, 27, wrzesień 2014 14:40 Link do komentarza
  • Staszek

    ''Kościelny'' Nie umiesz czytać ze zrozumieniem ?? Ja nie mam nic do grobów które się tam znajdują wypowiadałem się na temat samego pomnika. A do sądu według polskiego prawa powinien trafić Pan Prezydent za propagowania zbrodniczego systemu i basta !

    Zgłoś nadużycie Staszek sobota, 27, wrzesień 2014 09:19 Link do komentarza
  • 17. IX

    Esteban- widzisz prowokację tam, gdzie jej nie ma, nie pierwszy raz zresztą. Autor napisał o sprawie która odbiła się echem , napisał jak jest, do niczego nie wzywa, a, że wielu- w tym mnie- ten pomnik się nie podoba, to inna sprawa.

    Prawnik- dokładnie.

    Zgłoś nadużycie 17. IX sobota, 27, wrzesień 2014 03:31 Link do komentarza
  • zag-a

    Jeśli ktoś tu prowokuje, to ci co wpadli na głupi pomysł by ten pomnik odnawiać.

    Zgłoś nadużycie zag-a sobota, 27, wrzesień 2014 00:14 Link do komentarza
  • Esteban Peres

    Nie wiem co autor artykułu o sprawie sądzi, ale obiektywnie rzecz biorąc prowokuje lud krośnieński do popełniania przestępstwa pochwały czynu zabronionego prawem. Panie Dymiński, pan wie, dlaczego władze miasta Krosna remontują to miejsce. Są do tego zobowiązane umową międzynarodową, o której była już mowa na tych łamach. Po co pan judzi, zamiast spokojnie wytłumaczyć o co tu chodzi, w tym także jaki interes ma Polska w przestrzeganiu umów międzynarodowych.
    Wydawać by się mogło, że prowadzenie portalu internetowego do czegoś zobowiązuje, choćby do elementarnej działalności edukacyjnej. A tak wychodzi na to, że jest pan ordynarnym podjudzaczem.
    Nie pierwszy raz zresztą.

    Zgłoś nadużycie Esteban Peres piątek, 26, wrzesień 2014 23:19 Link do komentarza
  • Wydawca

    Widziałem ciekawe zdjęcia, na których zdaje się w tym miejscu były mogiły żołnierskie (nie analizowałem ich, więc nie mam pewności). Co do uspokojenia nastrojów to zgadzam się w zupełności z Panem XXX i w zupełności nie zgadzam się z Panem Prawnikiem. Cóż - tak się zdarzyło, że w Krośnie poległo sporo Rosjan, Ukraińców, może nawet Polaków ze wschodu, których zagnano do tej paskudnej armii. W drodze na Przełęcz zginęło ich jeszcze kilkanaście tysięcy. Nikt się nimi nie przejmował - z relacji mojego Dziadka wynika, że oni się po protu bali, bo wiedzieli, że idą na śmierć, tylko nie wiedzieli dlaczego. Jak na ironię postawiono im pomnik i dodano nieszczęsną tablicę. Osobiście pomnik bym zostawił na pamiątkę żołnierskich losów, chyba że ktoś udowodni, że to nie "były szare sołdaty" ale aktywiści i komuniści walczący za "lepszą" sprawę. Z tablicą - paszoł won i wypisać nową z historią upamiętniającą potworną ludzką tragedię końca ostatniej wojny. Panie Prawniku - niech Pan poczyta książeczkę "Tędy szli...", może wtedy zmieni Pan zdanie i da spokój tym starym kościom. A o tablice możemy powalczyć ramię w ramię.
    Dobrej Nocy życzę! Marek Gransicki

    Zgłoś nadużycie Wydawca piątek, 26, wrzesień 2014 23:14 Link do komentarza
  • Prawnik

    Zarówno Konstytucja RP w art. 13 jak i art. 256 Kodeksu Karnego zakazują propagowania komunizmu, a pomniki ku czci sił zbrojnych totalitarnego Związku Sowieckiego są taką właśnie formą propagowania zbrodniczej i ludobójczej ideologii. Każda osoba, która chroni ( lub odnawia) taki pomnik, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3. Jest to oficjalna wykładnia prawa dokonana przez najbardziej powołaną do tego instytucję państwową, bo przez Instytut Pamięci Narodowej. Zgodnie z Konwencją Genewską nagrobki z czasów wojny z centrum miasta należy przenieść na cmentarze wojenne Zgodnie też z Ustawą z dnia 28 marca 1933 r. o grobach i cmentarzach wojennych, miejsce takie ze względu na małą ilość nagrobków, określane jest mianem jako "mogiły wojenne", a nie nazwą "cmentarza wojennego.". Ta sama Ustawa podaje, że zgodnie z art. 1 ust. 4 groby wojenne powinny być zgrupowane na cmentarzach wojennych.
    Nie należy też ta kwatera do obiektów zabytkowych a tym bardziej jest kontrastowa i sprzeczna z wyglądem i celem zabytkowego klasztoru..
    Jeżeli ktoś by używał publicznie takiej symboliki komunistycznej jak na pomniku, zgodnie z prawem został by z pewnością ukarany w wymiarze pozbawienia wolności do lat 3.

    Zgłoś nadużycie Prawnik piątek, 26, wrzesień 2014 22:03 Link do komentarza
  • zag-a

    @Wydawca Szanowny Panie, czy jest Pan pewien, że tam są groby? Czy ktoś to sprawdził? Czy nie lepiej byłoby, jeśli faktycznie są tam pochowani żołnierze, dokonać ekshumacji i przenieść ich ciała na cmentarz? Co do treści napisów, myślę, że mamy podobne zdanie.

    Zgłoś nadużycie zag-a piątek, 26, wrzesień 2014 19:46 Link do komentarza
  • xxx

    Święte słowa Panie Marku....święte słowa.
    Portalowi potrzeba trochę spokoju i ochłody, by zapaleńców nie podjudzać, by bliźnich szanować, by pomnik nie stał się najważniejszym problemem Krosna, bo jest ich sporo, by portal przybliżał nam ciekawostki z życia Krosna, np historie starych kamieniczek, pałacyków.... ja np. mam pana artykuł o starych dębach/ chyba Pana/ w Polance.
    Można jeszcze przybliżać nam znanych Krośnian i okolicznych sławnych słynnych ludzi..... Łukasiewicz, Klobasa,Lewakowski, Kochanek, Lenik i wielu innych zapomnianych.... tyle ciekawostek, tyle historycznych zaszłości, a tu dyskusja o czymś schowanym pod gałęziami starego buka, za żywopłotem, daję głowę, że wielu Krośnian, a jeszcze więcej przyjezdnych do czasu tych artykułów w wielu portalach nie słyszało i nie wiedziało.... a słynny Stefan za tym pomnikiem nie raz sikał/ potwierdzam naoczną sytuację/, znam jeszcze jedno miejsce jego sikania, to za tablicą ogłoszeń na tym małym osiedlu na Staszica/ też naocznie potwierdzam..... z samochodu czekając na chorego z tej przychodni w bloku 17/

    Zgłoś nadużycie xxx piątek, 26, wrzesień 2014 19:42 Link do komentarza
  • Wydawca

    Słowa na tablicy są rzeczywiście nie z tej epoki i szczerze mówiąc - łamiąc pewne zasady można by je zmienić, tak aby przedstawiały prawdę historyczną, a nie propagandowy slogan. A prawda jest zgoła odmienna od tej nastrojowej, opisanej przez Staszka. Co "winne" są biedne "sołdaty", którzy dali głowę w walce, o nic dla nich nieznaczące kolejne miasteczko na drodze do końca wojny. Szczerze wątpię by w Krośnie zginęli "aparatcziki" z NKWD, bo niby dlaczego - oni szli za maszynką do mięsa, a nie w pierwszym szeregu. Chwała tym, którzy zginęli byśmy teraz mogli sobie po Nich jeździć w "prawie anonimowym internecie", akurat w 70 ta rocznicę (11 września) wyzwolenia Krosna przez 38 armię Moskalenki, która znalazła swój grób na Przełęczy Dukielskiej.
    Pozdrawiam Marek Gransicki

    Zgłoś nadużycie Wydawca piątek, 26, wrzesień 2014 17:47 Link do komentarza

Skomentuj

Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.

 

Sklep z częściami samochodowymi iParts.pl

KONTAKT Z REDAKCJĄ

KrosnoCity.pl
tel. 506327412
redakcja@krosnocity.pl

Dział reklamy i biuro ogłoszeń:
tel. 506 327 412
reklama@krosnocity.pl

Zaloguj lub Zarejestruj się

Zaloguj się

Zarejestruj się

Rejestracja użytkownika
Anuluj