Zaloguj
Zarejestruj się
KrosnoCity.pl
 
 
 

Walka z wiatrakami

  • autor: Piotr Dymiński
  • niedziela, 17, marzec 2013 12:09
  • wielkość czcionki - - + +
  • Wydrukuj

Na terenie powiatu krośnieńskiego w szybkim tempie przybywa farm wiatrowych. W planach są kolejne. Tymczasem mieszkańcy w coraz bardziej zorganizowany sposób stawiają opór. Zbierają podpisy, korzystają ze swoich praw, apelują do samorządowców. Dosłownie walczą z wiatrakami. W przyszłym tygodniu mają zapaść ważne decyzje dotyczące wiatraków w gm. Miejsce Piastowe.

REKLAMA




alt

Elektrownie wiatrowe chwalone są jako źródło czystej, ekologicznej energii. Węgiel może się kończyć, ropa może się skończyć, ale wiatr będzie wiał. Ponadto produkcja energii z wiatru nie emituje szkodliwych substancji do atmosfery, co jest ważne z ekologicznego punktu widzenia. Zalety energii wiatrowej wydawały się oczywiste i niepodważalne. Miało to być jedno z nowoczesnych, czystych i bezpiecznych źródeł energii XXI wieku. Tymczasem wiatraki mają już przeciwników i to coraz liczniejszych.

Krytycy byli od początku
Początkowo krytykowane były ze względów ekonomicznych i czysto technicznych. Zarzucano, że inwestycja w wiatraki może się nie zwrócić, o ile nie będzie dotowana. Krytykowano też fakt, że wiatry nie zawsze wieją tak, jakbyśmy chcieli. Zatem przy bezwietrznej pogodzie wiatraki nie dadzą nam energii, a w razie potrzeby nie można zwiększyć produkcji tak, by wykorzystać ich pełne możliwości. Ta nieregularność i nieprzewidywalność mogła być istotnym problemem przy planowaniu zaopatrzenia w energię i włączaniu farm wiatrowych do sieci energetycznej.

alt

Ekolodzy też są przeciw
Co zaskakujące, do krytyków wiatraków w ostatnich latach dołączyli… ekolodzy. Wśród zarzutów ekologicznych pojawiły się stwierdzenia o „niszczeniu krajobrazu”. W wielu miejscach (głównie przy nadmorskich farmach wiatrowych) stwierdzono, że wiatraki zabijają ptaki. Coraz częściej słyszy się również o możliwej szkodliwości dla zdrowia infradźwięków wydawanych przy pracy turbin wiatrowych.

Walka z wiatrakami w powiecie krośnieńskim
Grupa mieszkańców gminy Dukla walczy przeciwko budowie farmy wiatrowej „Kobylany”. Wystąpili przeciwko burmistrzowi jako Stowarzyszenie na rzecz Praworządności i Ochrony Środowiska w Łysej Górze. Twierdzą, że jako mieszkańcy Łysej Góry i Głojsc byli lekceważeni w urzędach, gdy starali się uzyskać konkretne informacje lub dokumenty dotyczące planowanej inwestycji. W swoich działaniach powołują się na ochronę środowiska naturalnego przed znaczną ingerencją. Zwrócili uwagę między innymi na kwestię ochrony wielu gatunków nietoperzy żyjących na terenie, na którym mają powstać wiatraki.

alt

Czy nowe wiatraki powstaną w gm. Miejsce Piastowe?
W przyszłym tygodniu, na nadzwyczajnej sesji gminy Miejsce Piastowe, podjęta ma zostać decyzja w sprawie miejscowych planów zagospodarowania i możliwości budowy farm wiatrowych. Części radnych i mieszkańców chodzi o uchylenie wcześniejszych uchwał, pozwalających na budowę wiatraków. W Rogach zebrano ponad 600 podpisów mieszkańców – przeciwników wiatraków. Co ciekawe, podpisy zbierały także osoby, które wcześniej były zwolennikami elektrowni wiatrowych.

Andrzej Guzik, radny powiatu krośnieńskiego z gm. Miejsce Piastowe zwrócił się z Listem Otwartym do wójta gminy, w którym wyraził negatywne stanowisko wobec budowy farm wiatrowych. Jak stwierdza Andrzej Guzik, list ten jest odpowiedzią na potrzeby mieszkańców i na apele radnych z Rogów i Widacza.

alt

- Ewentualna akceptacja dla budowy wiatraków na terenie gminy Miejsce Piastowe powinna być poprzedzona obiektywną kampanią informacyjną  i konsultacjami społecznymi w zainteresowanych miejscowościach – pisze w swoim liście Andrzej Guzik. Dodaje przy tym, że - Wynik konsultacji dałby Radzie prawo do podejmowania wszelkich decyzji w tej sprawie i byłby wyrazem poszanowania podmiotowości lokalnych społeczności. Na terenie naszej gminy nie przeprowadzono takich konsultacji, ani nie doszło do debat z udziałem przeciwników i zwolenników rozwoju energii wiatrowej. Mieszkańcy Rogów mieli za to okazję zapoznać się z wyjątkowo tendencyjną  prezentacją sołtysa jednej z sąsiednich miejscowości, gdzie wybudowano już wiatraki Andrzej Guzik dodaje, że w prezentacji tej operowano półprawdami i zachwalano wyłącznie dobre strony - Mieszkańcy Rogów, identycznie jak i całej gminy, zasługują na to, aby poważnie ich traktować, a nie poddawać propagandzie w najgorszym tego słowa znaczeniu – stwierdza w Liście Otwartym Andrzej Guzik.

Zadaje także pytania o wiatraki: - Jakie są przewidywane dochody dla budżetu gminy z tytułu podatków lokalnych? O ile zmniejszy się wysokość subwencji wyrównawczej po zwiększeniu wpływów z tych podatków? Czy gmina liczy się z koniecznością wypłaty odszkodowań z uwagi na obniżenie wartości ziemi i zabudowań dla tych mieszkańców, którzy będą skutecznie dochodzić swoich praw w postępowaniu sądowym? Czy samorząd gminy nie podziela obawy, że wybudowanie farm wiatrowych  w Rogach i Targowiskach przekreśli możliwości rozwojowe nie tylko tych, ale także sąsiednich miejscowości? Ilu potencjalnych mieszkańców, turystów i inwestorów wybierze inną gminę, nie chcąc żyć w cieniu wiatraków? Andrzej Guzik podsumowuje, że do tej pory nikt z Urzędu Gminy nie udzielił konkretnej odpowiedzi na te i inne pytania.

alt

W swoim liście odnosi się też do lokalizacji wiatraków i odległości od zabudowań. Jaka odległość gwarantuje mieszkańcom minimum komfortu i bezpieczeństwa? Jest to uzależnione od wielu czynników. Inicjatywa ustawodawcza, nad którą od końca lutego br. pracuje komisja sejmowa proponuje 3 km, raporty zdrowotne mówią o dystansie liczącym od 2 do 4 km, a w krajach Europy Zachodniej strefy ochronne rozpoczynają się od 1,5 km. Niestety, w polskim ustawodawstwie brak jest uregulowań prawnych co do minimalnych odległości elektrowni wiatrowych od zabudowań ludzkich – stwierdza Andrzej Guzik, podkreślając, że dlatego tak istotnymi są ograniczenia zawarte w przepisach stanowionych na poziomie gminnym, dodając - Z wyjątkową uciążliwością sąsiedztwa wiatraków (zlokalizowanych na terenie gminy Rymanów), wzniesionych kilkaset metrów od domów spotykają się już teraz mieszkańcy Widacza, którzy nie wyobrażają sobie życia w swojej rodzinnej wsi, gdyby miały powstać jeszcze kolejne elektrownie na terenie Targowisk.

alt

Zdaniem Andrzeja Guzika inwestorzy i zwolennicy budowy elektrowni wiatrowych najczęściej ignorują ich negatywny wpływ na zdrowie człowieka. - Nie interesuje ich, że ludzie mieszkający w pobliżu farm wiatrowych zapadają na liczne choroby, ani to że wiatraki burzą ich spokój i dramatycznie obniżają komfort życia – pisze w Liście Andrzej Guzik, apelując do radnych gm. Miejsce Piastowe o zrozumienie obaw mieszkańców - Nikt bowiem dla spodziewanych korzyści materialnych, nie ma prawa narażać zdrowia innych ludzi. Żadne pieniądze nie zrekompensują utraconego zdrowia, ani nie przywrócą spokoju ludziom i tak już utrudzonym codziennymi obowiązkami – stwierdza Andrzej Guzik.

alt

Don Kichot
„Walkę z wiatrakami” rozsławił Don Kichot, tytułowy bohater z powieści Miguela Cervantesa z początku XVII wieku. Od tamtej pory „walka z wiatrakami” oznacza walkę z urojonym zagrożeniem lub walkę beznadziejną, skazaną na porażkę.
Jakie jest Wasze zdanie na temat budowy farm wiatrowych? Czy zagrożenia są realne? Czy protesty mieszkańców skazane są na niepowodzenie?
Dalsze losy walki z wiatrakami na naszym terenie poznacie z KrosnoCity.pl.

(pd)
Fot. Bogusław Szczurek

  • autor: Piotr Dymiński

132 komentarzy

  • KINTEK

    Powiem czytając wpisy tak...
    Po mojemu jakaś osoba,bądź instytucja zamieszcza wpisy jak hymny pochwalne. Co chwali? W czyim imieniu? Zastanowił sie nad czynnikiem społecznym? Dla czego gani i łaje Andrzeja Guzika? W czyim imieniu dyskryminuje człowieka,któremu zależy na ujawnieniu prawdy o tych inwestycjach?
    Może na zlecenie wójta gminy Miejsce Piastowe,a może pod dyktando Burmistrza Rymanowa?
    W gminach powstały stowarzyszenia,które walczą z nowymi lokalizacjami wiatraków. TAK MA BYĆ! Wiele rzeczy zostało załatwionych po cichu i bez rozgłosu.
    Takie pytania trzeba zadawać władzą gminy. Jak to zostało załatwione? Jak lokalizacja elektrowni wpływa na środowisko? Kto płacił za raporty środowiskowe?

    Włodarze nie mówią nam całej prawdy!

    Zgłoś nadużycie KINTEK poniedziałek, 18, marzec 2013 10:00 Link do komentarza
  • WOW

    Widać że komuś bardzo zależy na po$$$$tawieniu tych wiatraków!

    Zgłoś nadużycie WOW poniedziałek, 18, marzec 2013 09:46 Link do komentarza
  • .
  • piotr 02

    za wszelka cene jak sie jakims wladza upieprzy to tak ma byc nie liczac sie z nikim ,stawiajac durne tlumaczenia za przykady szukanie win dziwnych przykladow ,wrogow inie tylko,tylko te wladze my wybieramy albo i nie ale skas te wladze maja wladze czyzby pozostalosc po RUSKIEJ szkole jak ma byc najeieksze jezioro sztuczne to ma byc ,nie ma rzeki ma byc .ludzie niektorzy najwiecej maja do powiedzenie ale nie u siebie na swoim terenie.kiedys na RUSKICH zwalano ze tak ma byc teraz na unie europejska .Nie chodzi zeby nie bylo ale nie tam i nie w tych miejscach.tyle jest miejsc w POLSCE bardzo wietrznych ze mozna smialo stawiac. A co dotyczy kasy dla danego rejonu nie oszukujmy ludzi lecz pomagajmy.Slupy ktore energetyka postawiala w czsach przeszlych bez madrych umow nie mozna przesunac nie mowiac o przesunieciach ,kazdy mowi przeszkadzaja ci ,przecie to dla wspolnego dobra ,odwracajac sprawe kochany Panie moze by ten slup postwic na pana posesj BRON CIE PANIE BOZE A DLCZEGO U MNIE.Moze postawic wiatraki w poblizu tych ktorzy tak za nimi w obronie staja.Kiedy to przez Barwinek Dukle puszczono pierwsze tiry lory wladze okoliczne cieszyly sie ,w medich pisano ile to zyskow bedzie jaki biznes DUKLA zrobi na ruchusamochodowym BZDURA BZDURA BZDURA ,

    Zgłoś nadużycie piotr 02 poniedziałek, 18, marzec 2013 01:32 Link do komentarza
  • ZAINTERESOWANY MIESZKANIEC

    Wreszcie rozgorzała dyskusja na temat wiatraków. I dobrze.
    Chciałbym zwrócić uwagę wszystkich na fakt,że w żadnej z gmin w której zamierzano,bądź już postawiano wiatraki nie odbyły się tak zwane konsultacje społeczne. Jednym słowem nie dano możliwości wypowiedzenia się w tej kwestii szerszemu gronu mieszkańców gminy i miasta,bądź dzielnicy czy wsi.
    Pewnie jak zawsze pojawią sie głosy za i głosy przeciw.
    ZA - pewnie będą właściciele działek,którzy zrobili"złoty interes" i wynajęli działki na 29 lat pod wiatraki i dostają z tego powodu 10 000 - 12 000 zł rocznie.
    PRZECIW - wszyscy ci którzy nie wynajęli działek a muszą znosić uciążliwe towarzystwo wiatraków ich huk,szum, łopot śmigieł i nie wiadomo co.

    Jaka jest prawda? Pewnie jak zwykle leży po środku. Ale jedno jest pewne. Ceny działek i nieruchomości w okolicy wiatraków spadły i coraz trudniej znaleźć kupca na dom czy grunt. Nie wolno też(to jest w umowach między dzierżawcą a dzierżawiącym,które są tajne!) sadzić,czy siać rolnikom zbóż,czy innych upraw które przyciągają owady,bo te z kolei przyciągają ptaki. TO JEST W UMOWACH ZABRONIONE! Rolnik - wydzierżawiający jest jednym słowem pozbawiany suwerenności i wolnego korzystania z własnego gruntu (wiatrak nie zajmuje hektara tylko jeden ar!). Dzierżawiący i burmistrzowie,bądź wójtowie gmin mówią,że przecież postawienie wiatraka nie przekreśla możliwości korzystania z reszty gruntów nie zajętych przez wiatraki.TO BZDURA!
    Włodarze gmin sami oszukują swoich mieszkańców! PO CO? DLA KOGO? ZA ILE?

    Poddaję pod rozwagę.
    Pozdrawiam

    Zgłoś nadużycie ZAINTERESOWANY MIESZKANIEC poniedziałek, 18, marzec 2013 00:46 Link do komentarza
  • ...

    Skoro Pan Guzik nie popiera energetyki odnawialnej w postaci wiatraków, niech zacznie propagować energię atomową, jak wybuchnie będziemy mieli drugi czarnobyl, jeszcze większą epidemię raka. Pozatym polska do bo bodajże 2015(tutaj mogę się mylić) musi posiadać bodajże 15% (tutaj mogę się mylić) procent produkcji odnawialnej energii pozatym do 2020roku (tutaj mogę się mylić) polska musi zredukować produkcję dwutlenku węgla według unijnych dyrektyw, a co za tym idzie wiatraki skutecznie radzą sobie z owym tlenkiem. Wybory się zbliżają a więc radni szczególnie powiatowi z ramienia PIS chcą zabłysnąć w oczach mieszkańców niczym don kichot w walce z wiatrakami. Zalecił bym raczej zajęcie się sprawą PKS w krośnie oraz hutami szkła które dają zatrudnienie wielu mieszkańcom naszego powiatu. Nie dajcie się zwariować teoriami spiskowymi rodem od ojca Tadeusza, na zasadzie ludzie krytykują jego termy to ja puszczę bujdę o wiatrakach. Skoro nie chcą odnawialnych źródeł to niech wybudują im elektrownie na węgiel i atom.

    Pozdrawiam!

    Zgłoś nadużycie ... poniedziałek, 18, marzec 2013 00:28 Link do komentarza
  • zyta

    O którego Andrzeja Guzika chodzi bo jest dwóch. O w-ce Staroste czy Przewodniczącego Rady powiatu?

    Zgłoś nadużycie zyta niedziela, 17, marzec 2013 23:22 Link do komentarza
  • piotr 02

    Popieram mieszkancow,zgadzam sie zich opinia o zaniechanie budowy wiatrakow w tak pieknej okolicy. Nie mozna wszystkiego przeliczac na kase zysk ale na inne walory.Podziwiam rone kraje takie jak Niemcy ,Francje ,Anglie ludzie maja cos do powiedzenia ,nie buduje sie farm wiatrakow w tak pienych okolicach ,Anglicy buduja na terenach nie zaludnionych zdala od tak pieknych terenow.Moge na zdjecjach przedstawic jak w kanale LA MANCHE SA ZDALA OD LINI BRZEGOWEJ JAKIE PONOSZA OLBRZYMIE KOSZTY TYCH BUDOW A MY POLACY IDZIEM NA LATWIZNE I ZGADZAMY SIE NA TO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

    Zgłoś nadużycie piotr 02 niedziela, 17, marzec 2013 21:47 Link do komentarza
  • TLo

    Argumenty Pana Guzika po raz pierwszy wykorzystano w ostatniej dekadzie XIX wieku, kiedy oprotestowywano budowę linii kolejowej z Jasła do Zagórza i dalej. Nic się nie zmieniło... Poza jednym może - starosta nie straszy, że kury przestana się nieść. Dobre i to! Jest rozwój na prawicy! :-)

    Zgłoś nadużycie TLo niedziela, 17, marzec 2013 19:22 Link do komentarza
  • tedi1907

    Proponuję wysłać p.Andrzeja na wyspy Wielkanocne i niech da spokój umęczonym ludziom ciągłym mieszaniem we wszystkim co da Mu rozgłos .Temu Panu już dziękujemy!!!!!!!!!!!!

    Zgłoś nadużycie tedi1907 niedziela, 17, marzec 2013 17:34 Link do komentarza

Skomentuj

Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.

 

Sklep z częściami samochodowymi iParts.pl

KONTAKT Z REDAKCJĄ

KrosnoCity.pl
tel. 506327412
redakcja@krosnocity.pl

Dział reklamy i biuro ogłoszeń:
tel. 506 327 412
reklama@krosnocity.pl

Zaloguj lub Zarejestruj się

Zaloguj się

Zarejestruj się

Rejestracja użytkownika
Anuluj